Merch
Merch, jsou produkty, které jsou složí jako suvenýry nebo doplňky k již existujícím produktům nebo službám. Merchandise slouží k prezentaci produktu, značky nebo nebo k vyzdvihnutí něčeho s čím se člověk ztotožňuje, bývá často spojen s hudbou, filmem nebo sportem, ale může být prodáván také jako součást marketingových kampaní nebo jako doplňkový zdroj příjmů pro firmy. Merchandise může zahrnovat trička, hrnky, klíčenky, plakáty a další produkty s logem nebo designem souvisejícím s danou značkou nebo událostí.
Technologie tisku/obrábění/výšivka
Technologie můžeme dělit podle následujících parametrů:
materiál: materiál může být hladký, hrubých, elastický, saví a mnoho dalšího podle toho se volí technologie a nebo se mění pouze složení nebo hustota barev
barevnost: zaleží to na tiskovém stroji jaké barvy se používají základní dělení je na výtažkové a přímé. Přímé jsou ty barvy jsou ty co vezmu konkrétní barvu a nanesu jí na mech. Výtažkové se skládají ze pomocí kombinace čtyř standardních tiskových barev.
velikost: velikost neomezuje technologie, ale tiskový stroj a proto se maximální velikosti můžou velmi lišit.
kvalita: Jak dlouho vydrží vzor na produktu, to zaleží na následujících faktorech: kombinaci barev technologie, průběh tisku a materiálu.
Umístění potisku
Nejtradičnější místa na potisku svršku je:
Hruď: velká plocha, která je na první posled vidět na osobě vidět. Proporce těla ovšem můžou grafiku deformovat s čím je dobré počítat. Tato pozice se nedá použít na košili a rozepínací mikině
Srdce: Drobné decentní umístění grafiky na srdce slouží především pro logo či jméno.
Záda: Výhoda je že při objevení je prostor stále stejně dobře viditelný. je to největší tisknutelná a dobře viditelná plocha. Problém je že na záda není vždy dobře vidět. (batoh, další vrstva, je k vám čelem)
Bok: už trochu alternativní a né tak tradiční prostor k potisku a to z důvodu že není tak dobře vidět přes ruku a nebo je konec oblečení zastrkaný do kalhot. Výhoda je že grafika působí odlišně zajímavé od ostatních potisků. důležité je, aby i s části grafiky byla předána informační hodnota.
Omezení tisku
Pokud se tiskne na hotové produkty, tak velkým omezením tisku jsou nerovnosti, spoje a švy materiálu, které pokud se tiskne přes ně tak výsledný tisk deformují.
0,3 mm linky – minimální rozměr grafiky, aby se mohl dobře natisknout motiv
0,5 mm mezera mezi linkami – minimální rozměr mezi grafikou, aby nedošlo k slití
při tisku více barev jsme omezeni technologií a přesností tiskového stroje a dochází k rozjetí a pošoupnutí jednotlivých barev.
Příprava podkladů
Pokud už máte grafické podklady je vhodné je mít ve vektorovém formátu (např. AI, EPS, SVG, PDF, CDR…). Pokud je máte ve formátech (jpg, png…), tak je nutné mít dostatečné rozlišení obrázku (nad 150DPI), ale to už závisí jakou technologii tisku, Pro většinu technologií je nutné tento obrázek převést do vektorového formátu.
Budeme se bavit o vektorových formátech, kde je možné a důležité specifikace barev. Jsou různé vzorníky podle, kterých se tiskne Nejběžnější je Pontone solid couted pokud barvy nespecifikujete tak Vám je V korektuře pošlu návrh barevného schéma.
Pokud v grafice používáte fonty je rozumné je převést do křivek, aby nedošlo k jejich přepisu či změně fontu.